Firmy na rynku nie zawsze poszukują pracowników na stałe. Czasem specjaliści potrzebni są do realizacji określonego projektu lub tylko w okresie wytężonej produkcji. Z kolei pracownicy z wielu względów także mogą preferować zatrudnienie tymczasowe. Wtedy działowi HR z pomocą może przyjść agencja pracy tymczasowej, która odpowiada na potrzeby pracodawców i pracowników. Tylko jak dokładnie działają agencje pracy tymczasowej?
Agencja pracy tymczasowej – co to jest? Definicja
Agencja pracy tymczasowej to podmiot, który pełni funkcję pośrednika w procesie zatrudniania w oparciu o umowę na czas określony. Z perspektywy pracodawców oraz pracowników współpraca z taką firmą może być pożyteczna z wielu względów – o czym więcej piszemy w dalszej części artykułu.
Do agencji pracy tymczasowej może zwrócić się każdy, kto szuka zatrudnienia na pewien czas. Firma tego typu ma wiele zróżnicowanych ofert – zarówno dla specjalistów, jak i dla osób z małym doświadczeniem zawodowym czy szukających pierwszej pracy. Współpraca z agencją ma niewątpliwe zalety w przypadku poszukiwania zatrudnienia czy pracowników w Polsce, jednak jej doświadczenie i wiedza jeszcze bardziej przydają się za granicą.
Jak funkcjonuje agencja pracy tymczasowej? Zasady działania
Działalność agencji pracy tymczasowej opiera się na trójstronnym stosunku pracy – inaczej trójpodmiotowości. Co to znaczy? Agencja podpisuje z pracownikiem umowę o pracę tymczasową, na podstawie której kieruje go do wykonywania określonej pracy w konkretnej firmie. W zawartej umowie regulowane są wszelkie istotne dla obu stron kwestie: wynagrodzenie, wymiar etatu oraz zakres obowiązków i ponoszonej przez pracownika odpowiedzialności. W umowie określa się również, dla jakiego podmiotu pracownik będzie wykonywał pracę – podmiot ten nazywany jest pracodawcą użytkownikiem.
Jak działają agencje pracy tymczasowej? Podział obowiązków między poszczególnymi podmiotami wygląda następująco:
- Pracodawcą pracownika tymczasowego jest agencja pracy tymczasowej. W oparciu o podpisaną umowę, kieruje ona pracownika do pracy w innej firmie – pracodawcy użytkownika.
- Obowiązki pracodawcy spoczywają na agencji pracy tymczasowej. Zaliczają się do nich przede wszystkim czynności związane z zawarciem umowy, wypłatą należnego wynagrodzenia, zgłoszeniem pracownika do ubezpieczenia społecznego oraz odprowadzaniem obowiązkowych składek i podatków.
- Pracownik tymczasowy świadczy pracę na rzecz pracodawcy użytkownika. To on pełni nadzór nad jej wykonywaniem – przydziela pracownikowi zadania oraz kontroluje, czy są prawidłowo realizowane.
Przepisy regulujące działalność agencji pracy tymczasowych
Zasady dotyczące zatrudniania pracowników tymczasowych są określane przez polskie prawo. Szczegółowe przepisy zostały zawarte w ustawie z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Jak napisano w art. 1, ustawa reguluje zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej oraz zasady kierowania tych pracowników i osób niebędących pracownikami agencji pracy tymczasowej do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika.
W ustawie możemy znaleźć:
- definicje pracodawcy użytkownika oraz pracownika tymczasowego,
- zasady zatrudniania pracowników tymczasowych oraz kierowania ich do wykonywania pracy,
- informacje, jakie muszą zostać uzgodnione na piśmie podczas zawierania umowy między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym,
- prawa i obowiązki pracodawcy użytkownika oraz pracownika tymczasowego,
- możliwe kary dla pracodawców użytkowników oraz podmiotów działających w jego imieniu za łamanie przepisów.
Co bardzo istotne, pracodawca użytkownik ma możliwość zatrudnienia pracownika tymczasowego wyłącznie w sytuacji, w której zostają spełnione określone kryteria. Jak możemy przeczytać w art. 20, agencja pracy tymczasowej może skierować danego pracownika tymczasowego do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. Jeśli więc praca nie ma charakteru sezonowego, okresowego lub doraźnego, pracodawcy pozostaje zatrudnianie pracowników na stałe.
Jak działa agencja pracy tymczasowej? Zalety dla pracodawcy i pracownika
Korzystanie z usług agencji pracy tymczasowej niesie ze sobą liczne korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Wśród zalet dla pracodawcy wymienia się:
- możliwość szybkiego pozyskania pracownika i uzupełnienia braków kadrowych – agencja w krótkim czasie jest w stanie zapewnić pracowników na przykład w przypadku częstych rotacji czy do firm działających w branżach sezonowych;
- uproszczenie procedur kadrowo-administracyjnych – wszelkie obowiązki administracyjne, kadrowe i płacowe spoczywają na agencji, która podpisuje umowę z pracownikiem;
- łatwiejsze zatrudnianie pracowników zagranicznych – korzystanie z usług agencji pozwala na odciążenie wewnętrznych działów HR, zapewniając wsparcie w dopełnieniu formalności związanych z legalizacją pobytu i zatrudnienia.
Natomiast z perspektywy pracownika najważniejsze zalety płynące ze współpracy z agencją pracy tymczasowej to możliwość:
- znalezienia zatrudnienia w krótkim czasie,
- dostosowania godzin pracy do własnych potrzeb (na przykład planu zajęć na studiach),
- zdobycia pierwszej pracy bez konieczności posiadania doświadczenia,
- znalezienia dodatkowej pracy.
Ponadto w niektórych firmach, po zakończeniu umowy wiążącej pracownika z agencją, istnieje możliwość zdobycia stałego zatrudnienia. Z kolei w przypadku poszukiwania pracy na terenie innego kraju, agencja pracy za granicą gwarantuje pracownikowi zakwaterowanie, transport oraz pomoc w dopełnieniu formalności.